Start van hoofdcontent

Stad

nl

Waar komt al die haat tegen VanMoof vandaan? "Symbool voor de elite"

4 augustus 2023, 19.11 uur · Door AT5

Sinds het elektrische fietsenmerk VanMoof failliet is, groeit de onvrede over het merk, maar niet alleen onder de gedupeerde VanMoof-bezitters. Ook mensen die zelf helemaal geen VanMoof hebben, hebben vaak een sterke mening over de fiets én degenen die erop rijden. "De fiets is een symbool geworden voor de elite."

"Je ziet nu zelfs dat er behoorlijk wat haat is op de mensen die op een VanMoof rijden", vertelt merkstrateeg Jan Jelle Bax. Mensen worden uitgescholden of de fietsen worden bespuugd, zo vertelt Bax. "Je ziet dat mensen de fiets als een soort symbool zien van de elite."

'Jaloezie'

"De haat merk ik elke dag", zegt een VanMoof-rijder. "Vooral als ik langsfiets. Mensen kijken, of als je hard belt, dat vinden ze irritant." Een andere voorbijganger met een VanMoof geeft daar een reden voor: "Ik denk dat het een beetje jaloezie is."

Op sociale media is de emotie onder Amsterdammers goed te merken. Zo worden er een hoop reacties geplaatst op Instagram onder onze eerdere VanMoof-berichten, waarin inderdaad een verband wordt getrokken tussen VanMoof en 'welvarende' stadgenoten.

Volgens Bax ontstaan er op sociale media snel groepen die hetzelfde denken. "Mensen vinden het fijn om bij een groep te horen en kunnen dan samen haten op een merk als VanMoof." Ook heeft VanMoof het niet goed gedaan met de merkstrategie. Volgens Bax hebben ze zich veel te veel gefocust op het creëren van een community en een goede uitstraling, terwijl de techniek erop achterliep. "Dat is ook wat mensen stoort: het is één van de vele bedrijven die alleen maar geeft om geld verdienen en niet om hun klanten." 

Gucci

Het Amsterdamse fietsenmerk is lang niet het enige merk dat zoveel emotie oproept bij mensen. "Denk aan Louis Vuitton of Gucci. Mensen vragen zich ook af: waarom koop je een shirt van vijfhonderd euro als je ook hetzelfde shirt kan kopen voor veel minder met dezelfde kwaliteit. Alleen zonder het merk." 

Of er een doorstart komt voor het bedrijf is nog steeds niet bekend.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938