Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Toch nog parkeervergunning voor deel oudere benzineauto's

18 september 2024, 19.18 uur · Aangepast 01.01 uur
Door Stefan Bunschoten · Foto: AT5

Wethouder Van der Horst ziet af van het plan om benzineauto's die tussen de 15 en 19 jaar oud zijn geen parkeervergunning meer te geven. Ze heeft de beslissing genomen na reacties van Amsterdammers die zich zorgen maakten over de betaalbaarheid van nieuwere auto's. 

De gemeente kreeg honderden reacties binnen over het voornemen om alleen auto's van emissieklasse 5 of hoger een parkeervergunning te geven. "Uit de inspraakreacties blijkt dat er een breed gedeelde zorg is over de betaalbaarheid voor Amsterdammers met een laag inkomen. De verhoging van de milieu-eis voor nieuwe parkeervergunningen naar emissieklasse 5 of hoger gaat te snel", schrijft Van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. "Het college neemt deze zorgen ter harte en heeft het beleidsvoornemen aangepast."

Toch verandert er wel iets. Vanaf 2025 geeft de gemeente geen parkeervergunningen voor benzine-auto's met een emissieklasse van 3 of lager.

Dit zijn de verschillende emissieklasses van benzineauto's (bron: RDW.nl)

  • Emissieklasse 0: ouder dan de zomer van 1992
  • Emissieklasse 1: van de zomer van 1992 tot eind 1995
  • Emisseklasse 2: van 1996 tot 1999
  • Emissieklasse 3: van 2000 tot 2004
  • Emissieklasse 4: van 2005 tot 2009
  • Emissieklasse 5: van 2009 tot 2014
  • Emissieklasse 6: van  2014 tot nu

Ook voor auto's die niet op benzine of diesel maar op bijvoorbeeld LPG rijden worden de eerder bedachte eisen minder streng. Ook daar krijgt emissieklasse 3 of lager geen parkeervergunning meer, terwijl het net als bij de benzineauto's eerst om emissieklasse 4 of lager zou gaan. "Door deze aanpassing worden er naar verwachting aanzienlijk minder mensen geraakt (minder dan 10 procent ten opzichte van 29 procent verwachte toekomstige vergunningsaanvragen)", schrijft Van der Horst. 

Quote

"Minder dan 10 procent van de verwachte aanvragers van een parkeervergunning wordt nu geraakt"

Melanie van der Horst - wethouder Verkeer

Voor dieselauto's gaat de milieu-eis wel naar emissieklasse 5 of hoger. Dieselauto's die emissieklasse 1 tot en met 4 hebben komen daarnaast vanaf 2025 de milieuzone, die binnen de ring A10 ligt, sowieso niet meer in. 

Het gaat om nieuwe parkeervergunningen, Amsterdammers met een parkeervergunning en een auto die ouder is dan uit 2004 raken hun vergunning dus niet kwijt. Ook geldt het nieuwe beleid niet in de gebieden waar betaald parkeren nog ingevoerd moet worden. Amsterdammers die al een parkeervergunning hebben, maar een andere tweedehands auto kopen die niet meer aan de normen van de gemeente voldoet, raken hun vergunning wel kwijt. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938