Start van hoofdcontent

Oost

nl

Bredere stoepen en meer groen: plan moet Linnaeusstraat veiliger maken

2 juli 2024, 19.00 uur · Aangepast 2 juli 2024, 19.47 uur · Door Daphne Adrichem

Stadsdeel Oost komt met een voorlopig ontwerp om de Linnaeusstraat en het eerste deel van de Middenweg te vernieuwen en veiliger te maken. Aanleiding zijn de ondergrondse kabels, leidingen en de rails die moeten worden vervangen. De straten worden groener en toegankelijker, stoepen breder en er komt meer ruimte voor fietsers en het ov. De werkzaamheden voor het groot onderhoud staan vanaf 2025 op de planning. 

Gemeente Amsterdam

Vanaf begin volgend jaar zullen de werkzaamheden voor het onderhoud vanaf het kruispunt Linnauesstraat/Wijttenbachtstraat tot en met het kruispunt bij de Hogeweg plaatsvinden.

Afgelopen januari hebben bewoners advies gegeven over verbeterpunten van de straten. "Dit advies is zoveel mogelijk meegenomen", laat woordvoerder van stadsdeel Oost weten. Om de veiligheid en toegankelijkheid te vergroten, worden alle ov-haltes geschikt gemaakt voor mensen met een fysieke of visuele beperking. Ook zullen de kruispunten overzichtelijker worden ingedeeld. 

Groener en veiliger

Stadsdeelbestuurder Zeeger Ernstig benadrukt dat de Linnauesstraat een van de hoofdverbindingswegen aan de oostzijde van Amsterdam is. "Daarom is het belangrijk dat bewoners, ondernemers en weggebruikers tevreden zijn met de veranderingen. Hoewel onderhoud meestal zonder officiële inspraak verloopt, hebben we in dit geval besloten om de buurt bij de plannen te betrekken en om advies te vragen", aldus Ernstig. 

Quote

"In het voorlopige ontwerp zijn zo veel mogelijk bomen en groenvlakken opgenomen en verdwijnen de huidige parkeervakken"

Woordvoerder stadsdeel Oost

In het plan om meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers, worden de auto's een minder dominant deel in het straatbeeld. Wel blijft de straat voor verkeer goed toegankelijk. 

Overzichtelijker

Auto's zullen niet meer op een eigen baan rijden, maar op de trambaan. De stoepen en fietsstroken worden namelijk een stuk breder gemaakt. "De kruispunten worden overzichtelijker doordat de positie voor de links afslaande fietser, door grotere opstelruimtes op de rijstrook, duidelijker wordt", legt de woordvoerder uit. "In het voorlopige ontwerp zijn zo veel mogelijk bomen en groenvlakken opgenomen en verdwijnen de huidige parkeervakken." Hier zullen laad- en losplekken voor terug in de plaats komen. 

Afgelopen 24 juni kregen de bewoners en ondernemers de mogelijkheid om mee te praten over de laatste details, zoals de locaties van laad- en losplekken, parkeerplaatsen voor fietsen, kunst en groen op het voetpad. Woordvoerder stadsdeel Oost: "Deze adviezen worden waar mogelijk meegenomen in het definitief ontwerp, dat eind deze zomer af zal zijn."

De werkzaamheden zullen naar verwachting begin 2025 van start gaan en tot eind 2027 duren. 

Gemeente Amsterdam

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938