Start van hoofdcontent

Stad

nl

Kleine rederijen balen van vergunningenbeleid: "Zo gaan we naar de ratsmodee"

28 mei 2024, 20.00 uur · Aangepast 28 mei 2024, 20.15 uur · Door Tjeerd Kleijn

De Raad van State buigt zich volgende week over de positie van historische salonboten in de stad. Kleine rederijen zijn gezamenlijk naar de rechter gestapt omdat de gemeente geen vergunningen voor onbepaalde tijd meer verstrekt. "Kleine rederijen gaan zo naar de ratsmodee."

Reinhard Spronk komt de Prinsengracht opvaren met zijn historische salonboot. "Een notarisbootje uit 1908. Geklonken staal, een houten opbouw van teak, origineel," vertelt ie trots. Spronk heeft samen met zijn vrouw twee historische salonboten. Hij is eigenaar van rederij De Jordaan en voorzitter van de stichting Amsterdamsche Salonvloot. 

In de stad zijn steeds minder historische salonboten te zien en dat komt volgens Spronk door het Amsterdamse vergunningenbeleid. "Alleen al deze maand zijn vier salonbootreders ermee gestopt. Vanwege de loterij van de gemeente." 

AT5
Quote

"Monumenten op het land beschermen we, monumenten op het water gaan in de grabbelton"

Reinhard Spronk - stichting Amsterdamsche SalonVloot

In 2019  besloot de gemeente nog maar 550 vergunningen te verlenen voor rondvaarten in de stad. Vergunningen voor onbepaalde tijd werden omgezet naar vergunningen voor bepaalde tijd. Als een vergunning afloopt moeten de rederijen meeloten voor een nieuw vergunning. Spronk: "Monumenten op het land beschermen we, monumenten op het water gooien we in de grabbelton. Uiteindelijk gaan door dit beleid - door historische salonboten mee te nemen in die grote tombola - de kleine rederijen naar de ratsmodee."

AT5

Rederij Belle heeft vier historische salonboten. "Die hebben we in de loop der jaren gerestaureerd en in de vaart gebracht", vertelt eigenaar Sacha Emmerik. "We kregen een vergunning voor onbepaalde tijd maar die hebben ze helaas weer ingetrokken. Eén boot mag nog twee jaar varen, een andere boot drie jaar. Maar er zijn ook schepen die volgend jaar al uit de vaart moeten. En dan moeten we weer meedoen met de loterij en daar is veel geld mee gemoeid. We moeten bouwtekeningen maken van boten die al bestaan, we moeten leges betalen, accountantskosten. Een lootje kwam vorige keer rond de 5000 euro uit."

En dan moeten alle schepen volgend jaar ook nog elektrisch zijn. Twee van Sacha's klassieke boten zijn dat al, de andere twee nog niet. Het ombouwen kost zo'n twee ton per schip. Een flinke investering als je niet zeker weet of je vergunning verlengd gaat worden. "Je kunt zo'n investering niet doen als er geen perspectief is, als het niet zeker is dat je kunt blijven bestaan. De banken zijn terughoudend, de financiering krijg je niet meer rond."

AT5

Volgens Emmerik hebben grote rederijen al meerdere kleine bedrijven met historische salonboten opgekocht. Vervolgens worden de vergunningen van die klassieke schepen omgezet naar de grote rondvaartboten. Emmerik is zelf ook al een paar keer benaderd. Door wie en hoe vaak zegt hij liever niet. 

Kleine rederijen aangesloten bij stichting de Amsterdamsche SalonVloot zijn gezamenlijk naar de rechter gestapt. Op 5 juni buigt de Raad van State zich over de zaak. Spronk hoopt op gerechtigheid. "Namelijk dat we de vergunning die we hadden voor onbepaalde tijd kunnen houden." Emmerik: "Ik ben tevreden zolang er perspectief is dat we kunnen blijven varen. Dat we kunnen investeren in het verduurzamen van de vloot en het in stand houden van het varend erfgoed." 

Reactie gemeente Amsterdam: 

'In 2019 heeft de gemeenteraad nieuw beleid vastgesteld, met als belangrijk onderdeel het invoeren van een maximumaantal van 550 vaartuigen met exploitatievergunning. Met deze maatregel wordt de ongebreidelde groei van het aantal passagiersvaartuigen en de bijbehorende bezoekersstromen voorkomen'
 
'Wat ons betreft blijft er alle ruimte voor historische salonboten, alleen is het dus niet meer mogelijk dat ze een vergunning krijgen die voor altijd geldig is. Na tien jaar moeten salonboten opnieuw meeloten voor een exploitatievergunning. Er waren al 110 vergunningen gereserveerd voor historische vaartuigen, plus nog eens 45 vergunningen voor beeldbepalende vaartuigen. Bovendien heeft het college recent besloten het aantal vergunningen in het segment “historisch en beeldbepalend klein” uit te breiden met nog eens 20 vergunningen. We realiseren ons evenwel dat het nieuwe beleid onzekerheid met zich meebrengt."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938