Start van hoofdcontent

Stad

nl

Ron raakt horendol door adresverwisseling: "Nee, dit is mijn huis en niet het IND-kantoor!"

17 februari 2023, 13.00 uur · Aangepast 17 februari 2023, 18.15 uur · Door Quirien Euwe & Michiel Klaassen

Door een fout in verschillende navigatiesystemen komen mensen die naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) willen vaak heel ergens anders terecht. Een keer of twee, drie per dag moet Ron mensen uitleggen dat dit niet de IND is op de Pieter Calandlaan 1: 'U bent hier op het Pieter Calandplantsoen 1, meneer!'

AT5

Amsterdam kent een Pieter Calandlaan en een Pieter Calandplantsoen en dat plantsoen ligt ook nog pal aan de laan. En in dit geval is dat vragen om problemen. Toch had tramchauffeur Ron er tijden geen last van dat hij op nummer 1 woont van het plantsoen en het kantoor van de IND op nummer 1 van de laan. "Pas sinds vier maanden gaat het mis." Al honderden mensen heeft hij in die tijd de deur gewezen.

Google

Wat is er veranderd? "Nou, als je 'Pieter Calandlaan 1' intikt, kom je uit bij de IND", legt Ron uit. "Maar de postcode die je er dan bij ziet staan, dat is de postcode van mijn adres." Mensen die 'IND-kantoor' intikken, komen wél bij het juiste adres uit. Maar toch zijn er genoeg mensen die de mist ingaan - en aanbellen bij Ron, twee kilometer verderop.

Sinds die kleine kink in de kabel lopen IND-cliënten de deur bij hem plat. "Twee, drie keer per dag gaat de deurbel. Heel vervelend, want die mensen moeten hier niet zijn en die missen hun afspraak."

Quote

"Koffie aanbieden aan al die mensen is onbegonnen werk"

Bij Ron gaat de deurbel dagelijks meerdere keren

Oplossing

De oplossing lijkt simpel: die postcode moet worden aangepast. Ron: "Maar de IND zegt er niks aan te kunnen doen en bij de gemeente zeggen ze dat de IND het op moet lossen. En dat is van het kastje naar de muur hè." En Google bellen is tot nu toe onbegonnen werk gebleken: elke keer weer verzandt Ron in keuzemenu's. "Ik vind het wel vreemd van de IND. Het zijn hun cliënten die nu in de problemen komen."

De IND zit evengoed met de situatie in haar maag. "Wij vinden dit ook vervelend natuurlijk. We hebben het al meerdere keren aangegeven bij Google," vertelt een IND-woordvoerder. Ze hebben Ron al een mooie bos bloemen gestuurd. "Maar de oplossing moet toch echt van Google komen."

Koffie aanbieden onbegonnen werk

Tot een oplossing bereikt is, blijft de deurbel van Ron maar gaan. "Ik verwijs ze maar door. Maar koffie aanbieden aan al die mensen is onbegonnen werk, dat moeten ze maar naar het IND-kantoor gaan."

Update: Inmiddels lijkt het probleem op Google opgelost. Een IND-woordvoerder attendeert ons erop dat alleen in de Kaarten-app van Apple nog naar de postcode van Ron wordt genavigeerd.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938