Start van hoofdcontent

Misdaad

nl

Politie onderzoekt dierenhotel Osdorp na meldingen: 'Mijn konijn Bella bleek ineens dood'

1 maart 2020, 07.00 uur · Aangepast 1 maart 2020, 12.14 uur · Door Redactie

De politie en de Dierenbescherming zijn een onderzoek gestart na verontrustende meldingen over  Dierenhotel Pocahondas in Osdorp. AT5 sprak boze klanten: 'Mijn konijn was overleden, maar dat zeiden ze niet. Ik kreeg een ander mee.' Volgens de eigenaresse van het pension is er niets aan de hand en doen ze altijd hun stinkende best om alle dieren goed te verzorgen. 

Ook AT5 kreeg klachten binnen over verwaarlozing, dieren die naar poep en plas zouden stinken en zelfs dieren die nooit meer terugkeerden uit het pension.  Naomi Noorman uit Nieuw-West en Martiska Napjus uit Noord delen hun verhaal bij AT5 omdat ze willen waarschuwen voor het pension.

'Mijn konijn Bella bleek ineens dood'

Beide vrouwen zijn zeer ontevreden over dierenhotel Pochahondas. Naomi Noorman bracht haar konijn naar het pension omdat ze twee weken op vakantie ging. Toen de vrouw eerder terugkwam van vakantie was Bella er niet meer. 'Het duurde vrij lang en toen kwamen ze terug met het verkeerde konijn'. Noami vertelde direct dat het niet haar konijn was. 'Het pension concludeerde dat er toevallig twee Bella's waren in de opvang', vertelt Naomi. 'Ik moest er toen nog een beetje om lachen'.

Maar het lachen verging haar snel toen ze een half uur later mee mocht lopen naar het kantoor. 'Ik was nog steeds in de veronderstelling dat ik mijn konijn ging aanwijzen. En toen zei die man:'' Euh, tja eigenlijk is je konijn een dag nadat je wegging overleden.''

Naomi met een foto van haar konijn

Oververhitting zou de oorzaak zijn geweest. Naomi vindt dat het dierenhotel daar beter op had moeten letten. Ook Maritska Napjus is kwaad. Ook zij kwam eerder dan gepland haar hondjes ophalen. 'Ik wilde met ze meelopen naar de hokken, maar dat mocht niet.'

Toen de honden aan kwamen lopen, zag ze gelijk dat het mis was. ' Hun huid was zo lelijk geworden. Ze waren nat, stonken naar ontlasting en urine. Ze waren thuis nog helemaal van slag en ineens deden ze ook hun behoefte in huis', aldus Napjus.

Via Google zijn veel soortgelijke verhalen over het dierenhotel te lezen, al zijn ze lang niet allemaal negatief. Toch zijn de politie en de Dierenbescherming  een onderzoek gestart, waar ze zo lang het onderzoek loopt niets over willen zeggen.

Reviews

Daniël Brouwer- een maand geleden
Ik heb m’n kleine elf hier naartoe gebracht en hij is nooit meer teruggekomen 😢
Slecht bedrijf dit 🤬

 

Jimmy 1998- 3 maanden geleden
Doe je hond dit niet aan! Heb er stage gelopen, grote fout van me leven geweest!
Je hond wordt daar behandeld zoals je hond niet hoort te behandelen tijdens zijn verblijf daar! De hele dag in een hok en niet de juiste aandacht geven.

 

Monique Thomas - 10 maanden geleden
De hond geeft het weer super naar zijn zin gehad. Iedereen heeft wel iets te zeggen maar het ligt ook aan je hond. Die van ons eet altijd ook als we er niet zijn. Zag er goed doorvoed uit en was super actief toen hij thuis kwam. Ze zijn lief voor de honden dus vorm je eigen mening!

Reactie Dierenhotel Pochahondas

Hoteleigenaar Rita de Vos wil niet voor camera reageren, maar laat in een schriftelijke reactie aan AT5 weten: 'Negatieve recensies mogen natuurlijk altijd geplaatst worden, maar zijn lang niet altijd terecht. We vinden het vooral heel vervelend als een klant op die manier alsnog zijn of haar gelijk probeert te halen. Die klant heeft vaak geen idee dat dit een kleine ondernemer kan beschadigen. Dat is echt heel jammer', schrijft ze.

De eigenaresse kan zich niet vinden in de kritiek vinden en vergelijkt het pension met een kinderdagverblijf, waar nou eenmaal soms ongelukjes gebeuren.' Daar zijn ook kinderen die het moeilijk vinden om niet bij papa
en mama te zijn in hun vertrouwde omgeving. Soms schaaft er ook eentje z’n knie. Sommige ouders zullen dan denken: ‘dat kan gebeuren’. Anderen denken: ‘het kinderdagverblijf is de schuldige’, aldus Rita de Vos.

Haar volledige reactie is hieronder te lezen. 

Verklaring Rita de Vos – Dierenpension Pocahondas
Ik run elke dag met hart en ziel mijn “Dierbaar gecertificeerd” dierenpension. Dit doe ik met gelijkgestemde en zeer kundige medewerkers. Voor mij en mijn team is het welzijn van onze gasten het allerbelangrijkste. Wij doen er alles aan dat de huisvesting en de verzorging van de dieren helemaal in orde is.

 

Natuurlijk is niet ieder dier hetzelfde. Dit geldt ook voor de eigenaar. Wij proberen altijd aan de wensen gehoor te geven. Waar wij voor staan is: “elke wens van de klant is voor ons een uitdaging!”. Bedenk wel dat wij ieder jaar duizenden dieren een logeerplekje bieden. Dit vraagt dus de nodige inspanningen van mij en mijn team, maar dit is het dubbel en dwars waard. De overgrote meerderheid van de klanten verlaat samen met zijn of haar dier(en) ontzettend tevreden ons dierenpension. Deze tevreden klanten en zijn of haar dieren zien we ook meermaals terug. Dat maakt dat wij een grote vaste klantenkring hebben.


Iedere ondernemer zal erover mee kunnen praten dat de verwachtingen van klanten soms behoorlijk hoog zijn. Dat mag, maar onrealistisch verwachtingen en wensen proberen we te voorkomen. We nodigen iedere nieuwe klant daarom altijd uit om een kijkje te nemen in ons dierenpension, zodat ze weten hoe het er bij ons uitziet en hoe wij te werk gaan. Deze rondleiding geven wij bij voorkeur nog voordat er een reservering gemaakt wordt. Als de klant twijfelt, dan zeggen wij altijd heel eerlijk: “niet doen”.

 

Iedere huisdiereigenaar weet dat zijn dier een eigen karakter heeft. Heel soms blijkt het zo te zijn dat een dier hier minder goed kan aarden en ook een ongeluk zit in een klein hoekje. Wij vergelijken ons dierenpension daarom ook wel eens met een kinderdagverblijf. Daar zijn ook kinderen die het moeilijk vinden om niet bij papa en mama te zijn in hun vertrouwde omgeving. Soms schaaft er ook eentje z’n knie. Sommige ouders zullen dan denken: ‘dat kan gebeuren’. Anderen denken: ‘het kinderdagverblijf is de schuldige’.


Soms – heel soms – worden ook wij onterecht als schuldige aangewezen. Andere of te hoge verwachtingen liggen hier dan vaak aan ten grondslag. Klachten nemen wij hoe dan ook altijd serieus. Toch geven wij niet altijd de reactie die de klant wenst te horen en dat kan tot frustratie leiden, soms wordt deze frustratie geuit door het plaatsen van een recensie of review op internet. Negatieve recensies mogen natuurlijk altijd geplaatst worden, maar zijn lang niet altijd terecht. We vinden het vooral heel vervelend als een klant op die manier alsnog zijn of haar gelijk probeert te halen. Die klant heeft vaak geen idee dat dit een kleine ondernemer kan beschadigen. Dat is echt heel jammer.


Veel liever blijven wij in gesprek, om uiteindelijk elkaars zienswijze de delen, en deze vervolgens integer te kunnen respecteren. Een andere manier om onterecht het gelijk proberen te behalen, is door melding bij de handhavende instanties. Dit leidt ertoe dat de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming een controle uitvoert in ons dierenpension om te bezien of we volledig voldoen aan alle wet- en regelgeving. Ik wil hierbij benadrukken dat het als bedrijfsmatige houder van dieren, ofwel: een dierenpension, gebruikelijk is dat er om de zoveel tijd controles plaatsvinden. Dus ook zonder dat er meldingen zijn gemaakt. Net als dat het bij restaurants gebruikelijk is dat de NVWA zo nu en dan controles uitvoert op hygiëne en dergelijke.


Bij zo’n incidentele controle krijgt de inspecteur een kop koffie en is hij vrij om te gaan en staan waar hij wil. Dat vinden wij heel normaal. Na afloop bespreken wij zijn bevindingen en gaan wij door met waar wij goed in zijn; het onze gasten naar de zin te maken. Nogmaals wijs ik erop dat elke geïnteresseerde huisdiereigenaar welkom is om een kijkje te komen nemen in ons dierenpension. Een rondleiding kan zowel telefonisch als per mail aangevraagd worden.