Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Gemeente betaalt ondernemers vaak te laat: achterstand van 57 miljoen

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 10 maart 2017, 13.19 uur

Maar liefst 1414 facturen van ondernemers liggen al meer dan negentig dagen te wachten op betaling door de gemeente. In totaal zou het gaan om een bedrag van 57 miljoen euro. Wethouder van Financiën, Udo Kock, heeft dat gisteren aan bezorgde raadsleden laten weten.

Iedere dag komen er bij de gemeente ongeveer 1000 nieuwe facturen binnen. Het streven is om al die rekeningen binnen dertig dagen te voldoen. Maar in 1414 gevallen wachten ondernemers na negentig dagen nog steeds op hun geld, schrijft De Telegraaf. Daarnaast zijn er nog eens 6000 facturen die al meer dan zestig dagen open staan. 'Dat kan een factuur zijn van een bos bloemen tot grotere bedragen', zei de wethouder.

44 betalingssystemen
Dat de gemeente een slechte betaler is, is al langer bekend. Iedere dienst en stadsdeel had in het verleden een eigen betalingssysteem en eigen boekhouding, dat waren er 44 in totaal. Al die verschillende systemen zorgden vaak voor verwarring in het betaalproces, gevolg: facturen werden vaak veel te laat betaald. Sinds 1 januari zijn al die systemen afgeschaft en heeft de gemeente één centraal betalingssysteem.

Toch zijn de betalingsachterstanden nog niet weggewerkt en daarom trekt MKB Amsterdam nu aan de bel. 'Voor sommige ondernemers is het een drama. Er zijn leveranciers die al sinds november niks meer betaald krijgen. Enkele ondernemers hebben nu een acuut probleem; niet elk bedrijf heeft grote reserves, zeker de kleintjes niet. Er zijn zzp'ers die inmiddels met enorme tekorten zitten', vertelt Bart Drenth van MKB Amsterdam.

Huilende ondernemers aan het loket
Marianne Poot van de VVD en Carolien de Heer van de PvdA stelden de problemen van ondernemers gisteren aan de kaak. Volgens De Heer leiden de betalingsachterstanden tot huilende ondernemers aan het loket.

Wethouder Kock heeft aangegeven dat sinds de invoering van het nieuwe betalingssysteem de achterstanden van de gemeente wel teruglopen. Zo is 67 procent van de facturen die tussen januari en februari van dit jaar bij de gemeente binnen zijn gekomen, op tijd betaald. Maar de wethouder erkent dat dat percentage omhoog moet.

Escalatieprocedure voor spoedgevallen
Om ondernemers tegemoet te komen is er binnen de afdeling Financiën een apart team opgericht dat gedupeerde leveranciers helpt. Te laat betaalde facturen worden door dit team binnen vijf werkdagen verwerkt en daarna zo snel mogelijk uitbetaald. Ook is er een escalatieprocedure voor spoedgevallen in het leven geroepen.